MultiMind i media: Bemanningsföretagen är de nya arbetsförmedlingarna

3 december 2015

Digitaliseringen av arbetsmarknaden räddar arbetsgivarna, invandrarna och ungdomarna. För när arbetsförmedlingen flyttar ut på nätet står kompetensen i fokus.

"Vi behöver rekrytera nya hela tiden då de som sitter ute hos kund i stor utsträckning blir anställda när tidsperioden är över."

Under förra året såg bemanningsföretag till att över 164 000 personer hade ett jobb att gå till. I stället för a-kasseutbetalningar fick staten inkomstintäkter. Bara bland unga (16-24 år) klarar bemanningsföretagen av att sysselsätta nästan tre gånger fler (27,5 procent) än arbetsmarknaden generellt (10,2 procent). Varför? När arbetsgivarna gör digitala sökningar i olika databaser fokuseras sökningen på att matcha kompetenskrav med sökande. Och då blir ditt namn eller din ålder inte längre relevant. På så sätt fungerar bemanningsföretagen som en demokratisk inträdesport till arbetsmarknaden. Läs hela artikeln