Hvorfor kommer danskere til Stockholm – og hvordan opbygger de deres karrierer?

Tanja Lovefod 9 september 2016

Tre måneder er nu gået her på MultiMind Bemanning og som dansk recruiter med ansvar for vores danske kandidater, har sommeren og nu et begyndende efterår budt på møder med nysgerrige nyuddannede, netop ankomne danskere til den svenske hovedstad, ”langtids-dansk-svenskere” som nu kan kalde både Sverige og Danmark hjemme, aha-oplevelser, spørgsmål og undren. Hvorfor kommer danskere til Stockholm – og hvordan opbygger de deres karriere?

I sidste uge sad jeg med en kunde, som søger danske medarbejdere – og hun spurgte mig nysgerrigt: ”hvor er de (danskerne)? Vi synes kun de kommer for kærligheden”. Jeg kunne ikke undgå at give et smil med på vejen, for dansk-svensk kærlighed er jo efterhånden normalt som nabolande. Men fra et professionelt synspunkt, kunne jeg ikke lade min kunde tro at kærlighed, som jo ofte opstår helt pludseligt (!), være den vigtigste faktor for at finde dygtige danske medarbejdere i Stockholm. I så fald, skulle jeg starte et dating-bureau sideløbende med mine rekrutteringsopgaver!

Hendes spørgsmål kom dog perfekt i en tid med egen undren over hvordan mine landsmænd vælger at opbygge deres karrierer på det svenske marked med en dansk – og måske endda international baggrund, udover nordisk? Og hvad er det, der adskiller Sverige og Danmark, er der overhovedet en forskel, og hvad har Stockholm’s City Brand som trækplaster for os sydlige skandinavere?

Jeg begyndte at tage udelukkelsesmetoden i brug for at nå frem til svaret (indtil videre var kærlighed næppe den primære grund):

Fordelagtige arbejdsvilkår
Den skandinaviske samfundsstruktur gør, at både Danmark og Sverige har fordelagtige arbejdsvilkår. Vi relokerer derfor ikke indenfor Skandinavien og Norden for at opnå bedre arbejdsvilkår - med mindre vi synes en lavere skat eller længere barsel er grund nok til at skifte det danske liv ud med det svenske.

Internationale muligheder
Med en efterhånden bred forretnings – og markedsforståelse i og udenfor Norden,  den skandinaviske arbejdssituation og muligheder i København og Stockholm sammenlignet – ja, så har den svenske hovedstad altså større muligheder, den er mere international med mange globale virksomheders nordiske hovedkontorer placeret her, og det er lidt en ”hub” for sprogspecifikke krav i diverse stillinger, fordi virksomhedernes HR afdelinger hungrer efter dygtige mennesker, der kan kommunikere på tværs af landegrænser og sprog - og som forstår sig kulturelt på mennesker og markeder.

En dansk guldgrube
Danskere er derfor en minoriet, en guldgrube – og der er efterspørgsel på os i Stockholm. At vi holder ved i vores danske sprog og forståelse er guld værd for virksomhederne og det er en rigtig god (især) indgangsposition til det svenske arbejdsmarked, uanset hvilken baggrund man kommer med. Nu sidder jeg jo dagligt og kigger på CV’er, analyserer profiler og ser mennesker for dem de er, hvad de kan, og ikke deres nationalitet. Derfor er min opfordring til alle ”langtids-danskere”, altså dem som spenderer mange år heroppe, måske endda emigrerer hertil; hold ved jeres danske, men lad jer ikke begrænse til kun dansktalende stillinger. Tænk på hvilken ressource i kan blive når i er flydende i dansk, svensk og for mange engelsk - og tænk på hvilke muligheder, der åbner sig for jeres karriereprofiler, når i med tiden får tværkulturelt kendskab til mennesker, markeder og virksomheder.

Jeg er så stolt af at møde så mange danskere, som har det godt og gør det godt heroppe. Min motivation i min stilling som recruiter hos MultiMind Bemanning er at kunne tilbyde jer en god service, når det kommer til startskuddet i jeres karriere, en videreudvikling efter et par år i en junior rolle, når i er nået dertil hvor i er blevet super dygtige indenfor et felt og branche – og i vil udvikles endnu mere.

Jeg ved ikke om jeg nogensinde fandt svaret på min kundes – og eget – spørgsmål? Hvis i vil gøre mig klogere, så kontakt og følg mig her (jeg giver gerne en kop kaffe for ny viden!):

... og til dem, som ikke har mødt mig før – jeg hedder Tanja og jeg er selv dansk, flyttet til Stockholm og arbejder for Stockholm’s bedste rekrutteringsbureau med nichen - mangfoldighed.

Følg mig på:

Kontakt mig direkte: