Krönika: Magiska glasögon upptäcker superkrafterna

Ergin Özdemir 19 juni 2017

Kanske har du hört talas om Michael Phelps, simmaren som blev världens mest framgångsrika olympier. I 10-årsåldern var han mobbad och lärarna tyckte att han var ofokuserad och impulsiv.

Michael hade svårt att koncentrera sig så hans mamma tog med sin lilla pojke till simbassängen där han simmade och simmade, helt outtröttlig. Resten är olympisk historia.

Diagnosen ADHD gjorde honom olik andra. Men den olikheten visade sig vara hans styrka och superkraft.

Människor med olikheter finns runt omkring oss, och ofta närmare än vad vi tror. Vi möter dessa härliga personligheter som våra kunder, kollegor, grannar, vänner – och släktningar.

Jag tycker att mitt eget liv blir en aning rikare och flera nyanser färggladare med människor som är annorlunda. Kanske är det till och med så att jag själv borde ha fått en diagnos för länge sedan. Men idag tycker jag att mina egna olikheter har blivit mina styrkor.

Under många år har jag lagt tid, energi och engagemang på att skapa bättre förutsättningar för att människor med olikheter ska få ökade chanser att få ett jobb. Min erfarenhet och övertygelse är den kortaste vägen till integration i samhället. Med ett jobb skapas genvägar till bättre ekonomi och socialt sammanhang.

Jag träffar många organisationer och företag som vill bli bättre på att förstå olikheter. Många företagsledningar inser att en inkluderande arbetsplats skapar konkurrensfördelar och bättre lönsamhet.

Hur kan du som ledare bli mer inkluderande i ditt ledarskap? Hur kan ditt företag bli mer inkluderande som arbetsplats? Dessa, och många liknande, frågor får jag dagligen.

Men det finns inte en lösning som passar alla ledare eller alla arbetsplatser. Mitt svar är att sannolikheten att göra rätt saker ökar med goda intentioner. Det finns metoder, processer och strukturer så att du som ledare och ditt företag ska lyckas med inkludering.

I mitt arbete som föreläsare har jag velat hitta en bra metafor som hjälper åhörarna att skapa sina egna bilder och bli mer nyfikna på kraften och möjligheterna med olikheter. Kanske skulle glasögon med magiska krafter kunna göra susen?

Med magiska glasögon kan vi se bortom hårfärg, hudfärg, midjemått, längd, ålder, kön, sexuell läggning och diagnoser. Och de hjälper oss att upptäcka varandras drivkrafter, personligheter, fulla potential – och superkrafter. Det skulle göra våra möten betydligt mer effektiva och produktiva.

Alla kan vi skaffa oss magiska glasögon. Allt som krävs är att vi öppnar våra ögon, våra sinnen och våra hjärtan för olikheter.

Jag undrar vad som skulle hända om du valde att ta på dig dina magiska glasögon på jobbet, i en anställningsintervju, när du träffar en kund, på ett AW eller under en middag. Prova! Troligen skulle du upptäcka att du är omgiven av olika människor som alla bär på superkrafter.

OM ERGIN ÖZDEMIR
Ergin är en social entreprenör och mångfaldhetsförespråkare som verkar för ett inkluderande Sverige, ett inkluderande samhälle och inkluderande arbetsplatser. Ergin vill vägleda företag att se de möjligheter som inkludering erbjuder och hur det kan bidra till organisationen. Han är grundare till , +46 (0)70 302 98 98 eller http://ergin.se.