MultiMind bjöd in Erik Ullenhag (L) till ett kundföretag med multikulturell personal

19 april 2016

Lewis från Kamerun, Jonas från Sverige, Alexandra från Ukraina, Rami från Syrien, Iskandar från Tadjikistan och Anna från Portugal. Det är bara några av de 20 olika nationaliteter som arbetar med Customer Operations hos Telia Carrier vars hela fokus är mångfald.

Erik Ullenhag, gruppledare för Liberalernas riksdagsgrupp och ekonomisk-politisk talesperson besökte tillsammans med MultiMind en multikulturell arbetsplats för att diskutera mångfald i näringslivet och hur Sverige kan bli bättre på integration. Samtalen fördes med både delar av ledningen, chefer och personal från Customer Operations.

Telia Carrier har ett av världens största IP-nät med hela 45 procent av internettrafiken och man var först med att erbjuda 100G-förbindelser på båda sidor om Atlanten. Företaget fortsätter att växa men har medvetet valt att inte outsourca kundsupporten då den är själva hjärtat i organisationen.

Kundsupporten representerar idag ett 20-tal nationaliteter från sex kontinenter. Att arbeta globalt men tänka lokalt är förklaringen till hur man kan lösa 80 procent av de problem som uppstår, redan vid första kontakten. Kunderna får alltid prata med en tekniskt kunnig person som dessutom talar samma språk.

Medarbetarna i kundsupporten har alla gjort sin egen resa och har olika erfarenhet av mottagandet på den svenska arbetsmarknaden. Flertalet har studerat på KTH men har trots högskoleexamen och gedigna språkkunskaper haft svårt att hitta jobb. I ett långt samtal med Erik Ullenhag berättade de om sina erfarenheter och gav även förslag på hur näringslivet kan bli bättre på integration .

3 tips för en smidigare väg in på arbetsmarknaden

  • Många utländska studenter studerar i Sverige och företagen måste bli bättre på att fånga upp de utländska studenter som kan tänka sig att stanna kvar och arbeta här. Nu åker de flesta hem och näringslivet går miste om viktig kompetens.
  • I sina CV:n lyfter utländska studenter ofta fram utbildning före erfarenhet. Tvärtemot vad svenska företag efterfrågar. Hjälp studenterna i kontakten med företag så att sådana kulturella missförstånd undviks.
  • Släpp rädslan för utländska namn! Många sökanden får aldrig chansen att ens komma på en första intervju. En av medarbetarna berättade att först när han ändrade namnet på sin ansökan fick han svar. Och efter att han fått anställning hos Telia Carrier hörde andra företag av sig.

Men det finns även goda exempel. Ett av dem är Rami Khreim som fick jobbet på Telia Carrier via MultiMind: 

- Jag letade inte efter en plats utan en framtid, och Sverige är den bästa platsen för mig att växa på.

Fler bilder finns här.

Text: Maria Lindberg Howard
Foto: Telia Carrier