Näringslivstoppar köar för att bli adepter

Maria Lindberg Howard 13 december 2017

Arbetsmarknaden styrs fortfarande av en rad osynliga strukturer som avgör hur och vilka som får möjlighet att göra karriär. Men inom näringslivet gryr en vilja till förändring. När den andra omgången av Fryshuset Up & Coming Executive Program nu drar igång är intresset stort bland svenska företagsledare.

Syftet med programmet är att äldre ledare med en traditionell karriärsbakgrund ska få lära känna yngre ledare med andra erfarenheter som har hittat nya vägar för att nå framgång. Genom att vidga synsättet för kompetens och mångfald kan ledare börja tänka annorlunda kring rekrytering och att hitta de talanger företaget behöver.

Mentorprogrammet är en del av Fryshusets rekryteringstjänst Up & Coming där man förmedlar streetsmart kompetens till svenska företag. Bland de utvalda mentorerna i den andra omgången finns processledare, kommunikationsrådgivare, projektledare, musikproducent, idrottsledare och en artist samt ett antal entreprenörer. Alla har de haft olika förutsättningar och tvingats hitta egna strategier för att lyckas. Det ger en helt annan sorts kunskap än traditionell utbildning.

MultiMind ansvarar för rekryteringen av adepter till programmet.
-  Det har varit otroligt inspirerande och lärorikt att träffa alla adepter. Speciellt att få se den nyfikenhet och öppenhet som finns. Det här kommer både på kort- och lång sikt ge spår inom det svenska näringslivet, säger Kristian Andersson, VD på MultiMind.

Under de tio månader som har gått sedan den första omgången har allt fler företag fått upp ögonen för den här unika möjligheten. Idag står näringslivstoppar i kö för att få vara med.

De ledare som har valts ut kommer från Preem, Fortum Värme, Apoteket, MTR Tunnelbanan, Grosvenor, White Arkitekter, Arlanda Express och ABB Sverige samt fackförbundet TCO. Under det kommande året får de chansen att utvecklas som ledare och människor samtidigt som de bidrar till att förnya svenskt näringsliv. 

Deltagare Fryshuset Up & Coming Executive Program

Mentorer
Zilan Lawan, vice vd fotbollslaget Dalkurd
Pato Silva, musikproducent
Aida Amoli, kommunikationsrådgivare
Fille Wenger, artist och medieprofil
Admed Ali, entreprenör
Lillian Rosén, processledare
Anas Hissen, entreprenör
Helena Hellberg, projektledare inom socialt arbete
Hiyoba Tewelde, entreprenör.

Adepter
Petter Holland, vd Preem
Eva Nordmark, ordförande TCO
Anders Egelrud, vd Fortum Värme
Ann Carlsson, vd Apoteket
Henrik Dahlin, vd MTR Tunnelbanan
Carl Strufve, director Grosvenor
Monica von Schmalensee, vd White Arkitekter
Per Thorstenson, vd Arlanda Express
Lennart Carlsson, senior vice president ABB Sverige

Up & Coming Executive Program
Mentorprogrammet är ett samarbete mellan Fryshuset, MultiMind och Beachfront Communications. Under tolv månader coachas etablerade näringslivsledare med en mer traditionell karriärsbakgrund av yngre ledare med streetsmart kompetens. Första omgången genomfördes under 2017. Läs mer här