Välkommen Katarina – Vår nya praktikant från Finland!

14 februari 2020

Hej Katarina! Vad kul att du valt att praktisera hos oss. Du kommer att vara här i fem månader och ingå i vårt rekryteringsteam. Vi är nyfikna på att lära känna dig lite bättre. Berätta lite om dig själv:

Jag heter Katarina Appelberg, jag är en äventyrlig och glad 24-åring från Finland. Jag studerar just nu en kandidatexamen inom företagsekonomi och del av utbildningen är praktik. Jag ville praktisera utomlands så Stockholm kändes som ett bra val. Senast kommer jag från Bangkok där jag gjorde en utbytestermin.

Vad tycker du om Stockholm hittills?

Jag gillar staden, jag har även varit här förut. Stockholm och Sverige känns väldigt likt Finland på många sätt, speciellt jämfört med Bangkok där jag kommer från senast. Men det är fortfarande lite annorlunda än Finland vilket också känns bra. Dessutom ville jag förbättra min svenska och funderar på att läsa en master i Sverige. De var de främsta anledningarna till att jag sökte mig hit.

Hur hittade du MultiMind och varför valde du att söka dig till oss?

Jag sökte praktikplatser online och jag hittade en länk till en annons från MultiMind på Helsingfors Universitets hemsida. Jag läste på och jag kände direkt att MultiMind skulle kunna passa mig. Dels för att jag skulle kunna lära mig väldigt mycket, samt för att jag skulle få användning av mina språk och samtidigt utveckla min svenska. Så jag bestämde mig för att söka!

Vad ser du fram emot att lära dig här?

Jag vill lära mig mer om rekryteringsprocessen och vilken typ av jobb detta är. Jag har ingen tidigare erfarenhet från denna bransch, så det kommer att bli intressant att tillämpa det jag lärt mig i skolan till det verkliga livet. Jag är öppen för att lära mig allt.

Dags för fem snabba:

1.       Karelska piroger eller kanelbullar? Karelska piroger.
2.       Pippi eller Mumin? Mumin.
3.       Marabou eller Fazer? Fazer.
4.       Köttbullar eller bastu? Bastu. För att det finns finska köttbullar.
5.       Abba eller Lordi? Abba.

Och till sist, vad sjunger de egentligen i de första raderna av Bomfunk MC:s superhit från 1999 ”Freestyler”?
Hm, jag tänker att det är: “Freestyler, rakka rakka voe, yeah!”

Tack Katarina!

Katarina kommer att arbeta med finsktalande kandidater på MultiMind under sin praktik. Är du finsktalande och söker nya jobb inom exempelvis kundtjänst, administration och försäljning? Har du frågor om hur det är att flytta från Finland till Sverige för att jobba? Hör gärna av dig till Katarina: eller till vår andra finsktalande rekryteringskonsult Veera: .