Krönika: Vad har en framgångsrik hiphop-producent gemensamt med en VD för ett energibolag?

Anna Carlsson Sigstedt 17 januari 2019

Att få överlämna ett diplom till hiphop-producenten Pato Pooh i hans studio NBLSOUND skapar en speciell känsla. Det är här som musikproducenter som Denniz Pop och Max Martin har producerat världshits med bland annat Britney Spears och Backstreet Boys. Enligt Pato sitter deras framgångar i väggarna och de smittar av sig.

Pato säger att hans framgångar bygger på att ge, ge och åter ge. Som att i sociala medier fortsätta att dela med sig av content och orka göra det. Trots att man i början inte får någon direkt respons gäller det att ligga i och tänka långsiktigt. Att ge, ger framgång.

Nya talanger hittar han bland annat på ungdomsgårdar. Det kan vara ”kids” som är eller vill bli hiphop-artister, producenter, filmare eller DJ. Kidsen måste ha ett eget driv och Pato låter dem växa i en professionell miljö. I studion har alla samma ansvar för lokalen.

Han är övertygad om att samarbete över konstgränserna gör att man lär sig av varandra. Pato vågar tro på personer som ingen annan har trott på. Att visa upp bra förebilder är viktigt för att få kidsen att tro på sig själva. Att det går att lyckas inom hip-hop utan att ha varit gangsta-rappare.

Anders Egelrud är VD för energibolaget Stockholm Exergi. Han vill hitta de bästa talangerna och prövar gärna nya rekryteringsvägar för att få större mångfald i sökandet. Under ett års tid har Pato varit Anders mentor i Fryshuset Up & Coming Executive Program.

IT-branschen skriker efter arbetskraft. Om vi ska lyckas hitta fler IT-talanger tror jag att vi kan lära oss en hel del av Pato och Anders. Det gäller att våga prova och orka leta för att hitta nya vägar. Att vilja söka sig till nya grupper och visa dem olika slags förebilder för att fler ska känna sig kallade. Vad behöver vi göra för att lyckas fånga upp dem tidigt?

Kanske är det en IT-studio där olika slags IT-talanger kan mötas. Vid diplomutdelningen förstod jag att under dagens samtal började ett nytt sorts samarbete växa fram. Pato och Anders kommer tillsammans att skapa något som kan sprida nya ringar på vattnet...